حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت ×

با حضور استاد حشمت پور از اساتید مبرز علوم عقلی، نشستی صمیمی در مدرسه ی علمیه ی عباسقلی خان برگزار گردید.
ایشان در ابتدای بیانات خود گفتند: گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود.
لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است.
ایشان در توضیح این مطلب فرمودند: ابن سینا در کتاب اشارات به اساتید کتابش تذکر می دهد که راضی نیستم کتاب هایم را به دو دسته اآموزش دهید:

اولا کسانی که استعداد ندارند؛
و ثانیا کسانی که استعداد دارند، لکن به دنبال جذب مرید و کلاشی کردن هستند.
من سخت نوشتم تا این دو دسته به سمت فلسفه نیایند! (شما هم حق ندارید که این مطالب را برای این دو دسته واضح و روشن کنید.)

ایشان در ادامه افزودند: اما بالعکس، فلسفه ملاصدرا که مطالبش سخت است مشاهده می کنیم که نوع نوشتارش آسان است .
حتی در بعضی از مواضع ملاصدرا متن را از خودش نیاورده بلکه از دیگران وام گرفته است! والبته به آن متذکر هم شده است.

در ادامه ی این نشست، استاد حشمت پور به تعدادی از سوالات طلاب مدرسه پاسخ دادند؛

ایشان در پاسخ به سوال «فلسفه را با چه کتابی شروع کنیم؟» فرمودند:

منظومه بسیار کتاب خوبی است.لکن اگر بدایه را اول بخوانید، منظومه خوانی برایتان ساده تر خواهد شد.اما همین بدایه در دو جا فهمش بسیار مشکل است:
۱_ بخشی از وجود ذهنی که متن عین متن منظومه است؛
۲_ بحث برگشت علم حصولی به علم حضوری است که فهمش آسان نیست.

اما آنچه مهم است آن است که در بدایه و نهایه بحثی از معاد و طبیعیات نشده است چراکه علامه طبیعیات را مهم نمی داند و معاد هم چون مطلب سختی است بیان نفرموده اند.
معاد جسمانی را ملاصدرا بواسطه اصول قطعی که در مکتب حکمت متعالیه بنا نهاد، توانست اثبات کند و آیات مربوطه را هم توجیه و مطابق سازی نمود؛ مگر یک آیه که در سوره یس است. به همین دلیل علمای بعد ملاصدرا معاد جسمانی را نپذیرفتند مگر حاجی سبزواری.

ایشان در پاسخ به سوال « برای منطق چه کتابی بخوانیم و چطور بخوانیم؟» فرمودند:
یک کتاب برای خواندن کافی است که البته باید به صورت کاربردی خوانده شود و آن کتاب «منطق منظومه» است؛ چرا که هم عرفان می آموزد، هم فلسفه تعلیم می دهد و هم منطق را بیان می کند.

دیدگاه