حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 9 ذو القعدة 1445 Thursday, 16 May , 2024 ساعت ×

بسم الله الرحمن الرحیم

عرضم به حضور شما ، روایتی در خاطرم آمد که 《 لا یعلم قدر ما بقی من عمره الا صدیق او نبی 》

《 ارزش و مقدار باقی مانده ی عمر را کسی حقیقتا درک نمیکند مگر پیامبر و یا صدیق 》

این که چقدر لحظات عمر ما عزیز هست ، هرکسی متوجهش نمیشود و فقط اولیای الهی و آن ها که تحت این دستگاه هدایت شده ی اولیای الهی حرکت میکنند آن را درک می‌نمایند . بنابراین سیره ی سلف حوزه های علمیه در روند تحصیل و آموزش بر حفظ ارزش وقت و بهره مندی کامل از وقت بوده و به همین جهت در نجف و قم مرسوم بوده که علما ، ایام تابستان که حوزه های علمیه به جهت فشار گرمای هوا لاجرم مجبور به تعطیلی بودند ، سفرهای علمی مقطعی را برای خودشان تعریف می‌کردند . معروف است که مرحوم ملاصدرا ایام تابستان را در روستای کهک که اطراف قم است و درجه ی هوای مطبوع تری دارد میگذراندند و بخشی از اسفار را در آنجا مرقوم نمودند . خلاصه اینکه اکنون هم سیره ی حوزه های علمیه قم همین است . به همین جهت مدرسه مبارکه ی معصومیه هم بر اساس این سیره و این ضرورت ، دوره های تابستانی احیاء را طراحی کرده و چندسالی است که بحمدالله این دوره را در جوار نورانی حرم علی بن موسی الرضا (ع) قرار میدهد و این خودش برای ما یک توفیق فوق العاده مضاعفی است. و امسال هم توفیق شد همچون سالهای گذشته  که مزاحم دوستان بودیم در مدرسه عباسقلی خان خدمت شما باشیم .

بازدهی دروس در ایام تابستان

این که بازدهی دروس در ایام تعطیلات به چه میزان است و آیا اصلا بازدهی دارد یا نه در پاسخ باید عرض کنم که قطعا بازدهی دروس در ایام تعطیل به جهت تمرکزی که دوستان دارند خیلی بیشتر است ، زیرا در طول سال تحصیلی گاهی اوقات درسها در کنار هم تلمذ میشود اما در دوره های تابستانه روی یک عنوان درسی به شکل تعمیقی تمرکز میشود و این قطعا بازدهی را بالا میبرد . همچنین این که فضایی ایجاد میشود و دوستان در کنار یکدیگر در یک فضای محصور مدرسه ای و در کنار حرم اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرند و کلمات این بزرگواران را مطالعه نمایند و دروس و علوم اسلامی را تلمذ کنند قطعا بازدهی را افزایش میدهد .

برنامه ی روزانه طلاب این دوره

ما در این یک ماهی که مزاحم دوستان مدرسه عباسقلی خان بودیم  ،حدودا روزانه از محضر ده استاد از ساعت شش صبح تا اذان ظهر بهره مند بودیم و قریب به هشتاد نفر از طلاب معزز ، مشغول به تحصیل و گذران دوره بودند که این یک آمار خوب است و تعدادی از دوستان هم در مدرسه آیت الله خویی تشریف داشتند و گاها از آنجا مسیر طولانی را پیاده می‌آمدند و بین کلاسها دوباره به آن مدرسه باز میگشتند . بعضی از برنامه ها نیز به صورت جمعی انجام شد مثل نشست های بصیرتی در جهت خوانش جریان های اصلی انقلاب اسلامی و همچنین جلسه ای که به مناسبت هفتم تیر ماه و با عنوان “روش شهید بهشتی در مواجهه با گروهک ها و جریان های انحرافی اول انقلاب ” برگزار شد که دوستان با مطالعه ی قبلی در آن حاضر شده و بحمدالله نتایج خوبی داشت . علاوه بر آن ، ما یک سری برنامه هایی را در خود مجموعه ی هتل داشتیم که بعدازظهر ها برگزار میشد و به شکل گروهی از محضر اساتید بهره مند میشدیم .

مقایسه طلاب دانشگاهی با طلاب دیپلمی و سیکلی

طلاب عزیزی که فارغ التحصیل از دانشگاه هستند و به حوزه مشرف میشوند قطعا از سطح دغدغه های ویژه تر ، رشد یافته تر و بالاتری برخوردارند . این عزیزان به جهت احساس وظیفه و دغدغه ای که داشتند ، محیط دانشگاه را که به جهاتی امتیازات اجتماعی بیشتری دارد رها می‌کنند و به سربازخانه ی حضرت ، حوزه ی علمیه ، تشریف می‌آورند . این نشان دهنده ی عزم و انگیزه ی جدی تری نسبت به طلاب سیکل و دیپلم است چون گاها ما وقتی با طلاب سیکل و دیپلم مواجه میشویم میبینیم که تصمیم ورود به حوزه شان از طرف خانواده  گرفته شده است زیرا هنوز در سنی نیستند که بخواهند انتخاب بزرگی بکنند لذا اغلب طلاب سیکلی با تصمیم والدین ، وارد حوزه میشوند اما طلاب دانشگاهی گاهی اوقات با مخالفت خانواده برای حضور در حوزه مواجه می‌شوند و ما مطلع هستیم که گاهی اوقات طلبه ی عزیز ، ماه ها تلاش میکند و زمینه را فراهم می‌آورد تا با شیب ملایمی خانواده و دوستان و آشنایان را راضی کند تا مثلا از سال سوم یا چهارم رشته پزشکی وارد حوزه علمیه شود . این نشان میدهد که سطح انگیزه و دغدغه ی این دو قشر با هم بسیار متفاوت است . در ضمن کسانی که به خاطر تحصیلات دانشگاهی با سن بیشتری وارد حوزه میشوند و احساس میکنند از بقیه ی طلاب عقب تر هستند ، تلاش مضاعفی میکنند تا خود را به دیگر دوستان برسانند . غالب طلابی که در مدرسه ی معصومیه در خدمتشان هستیم و همانطور که مستحضرید ، طلاب مدرسه ی ما طلاب دانشگاهی هستند ، در پایه ی ششم در حال تکمیل نهایه هستند و در کلاس های مختلف شرکت نموده اند . این موضوع نشان میدهد که این عزیزان سطح بالاتری از دغدغه را دارند و طبق روایت اول بحث ، به وقت خود بسیار اهمیت میدهند .

میزان آشنایی با مدرسه عباسقلی خان

خب بنده اولین باری است که در این مدرسه ی نورانی حضور دارم . چیزی که در این دوره ی تابستانی در این مدرسه به چشم من خیلی میخورد چند مطلب بود :

یک: فضای بکر و دست نخورده ی حوزه علمیه عباسقلی خان .

ما مدارس حوزه علمیه اصفهان را سالهاست که میبینیم و در آن مشغول به تحصیل بودیم و مدارسی بودند که از لحاظ قدمت با مدرسه عباسقلی خان تقریبا یکی هستند اما بازسازی آنها و وجود تجهیزات مدرن در آنها خیلی بیشتر از این مدرسه است اما بحمدالله اینجا ، بکر بودن خودش را حفظ کرده و این نکته برای من خیلی جالب است . حتی طلاب همراه ما نیز اگرچه گاهی اوقات از فقدان برخی موارد رنج می‌بردند ولی در مجموع ارزش حضور در این حجره ها را خیلی زیاد میدانستند

دو: کادر و طلاب مجموعه

 من واقعا در این مدت احساس دوگانگی برخورد نکردم . از خادم درب مدرسه گرفته تا دیگر عزیزان ، کادر مدرسه ، آقای حاجی پور مدیریت داخلی ، اقای بابایی که سرور ما هستند و حتی طلاب مدرسه ، حتی در کتابخانه ما هیچ دوگانگی احساس نکردیم و گویی در قم در مدرسه خودمان بودیم و تفاوتی دیده نمیشد و این موضوع را طلاب ما هم تایید میکنند .

دوره تابستانی چقدر مفید بود

امید داریم که این دوره مورد عنایت مولایمان صاحب‌الزمان (عج) قرار گرفته باشد و توانسته باشیم در این دوره ، علاوه بر بار علمی ، بار معنوی خودمان را نیز در جوار علی بن موسی الرضا (ع) مقداری تقویت کرده باشیم . به نظر من و اساتیدی که در هر دو مدرسه تدریس داشتند ، این دوره ی تابستانی در این مدرسه ، پر بار تر بود و این پرباری برای اساتید عزیز نیز ملموس و محسوس بود .  خط کش های الهی در دست ما نیست و اوست که باید میزان کار و تلاش و غور ما را بسنجد  اما امیدواریم که دوستان با انجام وظیفه ای که انجام داده اند مورد عنایت قرار گرفته باشند

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاه